Senin, 23 November 2015

Ginger Minyak Essential

Ginger Minyak Essential

Minyak yang dihasilkan dari Halia (Zingiber officinale) diperolehi oleh penyulingan. Ia adalah pedas, panas, sangat hidup dengan sedikit lemon dan lada. Ia ditanam secara komersial di negara-negara tropika seperti India, China, Jawa, Hindia Barat. Rupa-rupanya Jamaica halia mempunyai aroma yang terbaik dari semua. Halia adalah herba saka dan berbunga putih batang tumbuh lurus ke atas meningkat daripada akar tidak sekata paha di sebelah atas. Malah, saya mempunyai satu hak di dapur saya dengan pucuk hijau yang semakin berkembang. Ia merupakan satu halia penuaan dan jus adalah benar-benar kuat. Ia adalah herba yang berguna untuk mempunyai sekitar rumah yang populariti itu ini menokok perjalanan ke dalam dunia aromaterapi. Tumbuhan halia telah dijalankan ke atas kapal-kapal yang melalui laluan perdagangan di Lautan Hindi dan Laut China Selatan sejauh abad ke-5. Pada abad ke-16, halia telah diperkenalkan ke Afrika dan Caribbean dan Sepanyol diperkenalkan kepada Hindia Barat. Empayar Rome menganggap halia sebagai herba perubatan yang penting dan bukannya peranannya dalam penggunaan aromaterapi. Lelaki roti halia dikatakan dicipta oleh Queen Elizabeth 1 England. Bersama-sama dengan kayu manis, halia adalah yang paling dicari-rempah di sepanjang laluan perdagangan abad yang lalu.

Dapur Cina akan sentiasa mempunyai rizom halia Beberapa sekitar. Mereka menggunakan halia untuk memulihkan berkurangan akibat keletihan Yang tenaga, mendorong peluh supaya toksin boleh dihapuskan, merangsang dan menguatkan perut. Nenek saya digunakan untuk membuat sup dengan halia hanya dihiris dan hati babi. Saya tidak suka yang sangat banyak tetapi mendapat idea dari air panas dengan beberapa keping halia dari beliau. Hari ini saya minum teh halia ini seminggu sekali untuk mengeluarkan 'angin' dari badan saya. Ada sesuatu yang menggelitik selera anda dan jika anda sehingga untuk itu, cuba percikan kecil dalam jalur halia goreng pada sudu ais krim coklat. Ooh .. syurga ...

Satu lagi pengalaman peribadi saya dengan halia adalah seperti kanak-kanak. Saya mahu mempunyai telinga saya tikam. Ibu saya membawa saya ke sebuah kedai barang kemas dan pemilik digosok sekeping halia ke paras bahu saya selama 10 minit. Mereka numbed dan dia menembak sekeping inci panjang rod emas ke dalam setiap cuping telinga dengan peranti, bended mereka untuk membentuk anting-anting. Muka saya dipintal dengan azab pada menjangkakan kesakitan yang tidak ada (Jangan cuba ini tanpa pengawasan pakar.) Walaupun saya jarang memakai anting-anting, lubang-lubang pada telinga saya tidak pernah ditutup.

Di India, halia adalah dan masih digunakan untuk merawat selsema, pencernaan yg terganggu, penyakit sendi, rasa loya dan pes halia digunakan untuk kuil-kuil untuk membersihkan sakit kepala.

Pengamal Cina dan Ayurvedic telah bergantung pada halia lebih daripada 3000 tahun. Kegunaan anti radang banyak dan ia dipercayai bahawa apabila digunakan sebagai minyak pembawa, halia membolehkan minyak pati lain untuk menjadi lebih berkesan. Di Afrika, rakyat masih menggunakan halia untuk mengawal malaria dan menghapuskan demam kuning.

Sifat-sifat minyak pati halia telah didapati untuk meningkatkan peredaran darah, mengurangkan loya, mabuk, kolesterol yang lebih rendah dan mengurangkan kesesakan dada. Mencairkan dalam mandi untuk melegakan keletihan otot dan urut campuran halia dan lain minyak pembawa dipilih pada perut untuk membuang angin. Ia adalah ubat untuk mati pucuk apabila dicampur dengan kayu manis dan rosemary.

Ginger kini bahan dalam pelbagai jenis makanan, minuman dan masakan di seluruh dunia. Ale halia, gula-gula halia, teh halia, biskut halia untuk keselesaan dan kami terus mendapat manfaat daripada halia dalam banyak forms- segar, kering, minyak pati, serbuk dan dalam beberapa kes ia digunakan sebagai pengawet.

Minyak pati halia adalah sangat kuat dan tidak menggunakannya dicairkan kerana ia boleh menyebabkan reaksi pada kulit sensitif. Letakkan beberapa titik ke pembakar minyak atau penurunan pada tisu untuk menyedut aroma.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar